Sidor

söndag 12 december 2010

Saftiga lussebullar med mandelmassa

I lördags var jag på en glöggfest hos ett par vänner och då blev vi bjudna på de här otroligt smarriga lussebullarna med fyllning av mandelmassa.

Jag måste bara dela med mig av receptet
(bild och recept är hämtat här).



Saftiga lussebullar med mandelmassa 32 stycken

Ingredienser:

50 gram jäst
100 gram mjukt smör i bitar
5 dl standardmjölk
250 gram kesella 10%
2 gram saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 st ägg
17 dl vetemjöl special

Fyllning:

250 gram smör
500 gram mandelmassa
1 dl socker
vaniljsocker

Garnering:

2 st ägg
pärlsocker
flagad mandel

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Smula jästen i en bunke.
Tillsätt mjölken och rör tills jästen löser sig.

Tillsätt kesella, saffran, socker, salt, ägg och de mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig.

Jäs 1-1½ timme.

Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor.
Bred smör på dessa, strö över socker, vaniljsocker och riv över mandelmassa.
Rulla ihop och skär bullar och lägg i formar.

Låt jäsa 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö på mandel och pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min eller tills bullarna fått färg.

Låt svalna och njuuuuuuuuuuut!


Med detta inlägg så vill jag önska alla läsare en trevlig lucia.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar