Sidor

fredag 4 juni 2010

Cupcakes med polkachoklad









Hallå där!
Idag har ska jag baka cupcakes för första gången.
Jag har lite grundrecept att gå efter, men har tänkt att experimentera lite,
så vi får se hur det går.









Ingredienserna framtagna och uppmätta.










Vispa 2 ägg...









...och 1,5 dl socker pösigt.









Vispa vispa vispa vispa...









...vispa vispa vispa vispa vispa!









Blanda 4 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker,
en nypa salt och 2 tsk bakpulver.









Rör försiktigt ner de torra ingredienserna
tillsammans med ägg-och sockerblandningen.
Vispa inte.
Då kan cupcakesen bli hårda och torra.









Smält 100 g smör och låt svalna lite.









Tillsätt i smeten.









Blanda till en slät smet.









Tillsätt mjölk...









...tills du får en fast och smidig smet.









Ställ ut formar på en plåt...









...och fyll sedan formarna till ca 3/4 med smet.









Jag petade ner några bitar polkachoklad i cupcakesen,
men nu i efterhand så skulle jag ha valt att hacka chokladen och sprinkla över,
alternativt blanda i smeten innan jag hällde ner den i formarna.









Skjuts in i mitten av ugnen i 200 grader!
Storleken på formarna spelar en stor roll
så börja med 10 min och kolla då och då med en provsticka.
I orginalreceptet stod det 10-15 min.









Slicka vispen...









... och skålen och njuuuuuut... Mumma! :P
Man känner sig som barn på nytt!









Bättra på läppstiftet.









Kolla med en provsticka då och då.
När stickan inte är kletig när du
drar ut den så är cupcakesen klara.
Ta ut ur ugnen och låt svalna.









Ingredienserna till frosting/glaze.









Man måste ju kolla kvalitéten på råvarorna... ;P









Häll 1,5 dl vispgrädde i en kastrull.









Tillsätt 2 msk honung.
Jag brukar skrapa ur måttet med baksidan av en tesked för
att få med allt.









En nypa flingsalt.









Låt koka upp under omrörning.









Häll gräddblandningen över
250 g polkachoklad.
Rör till chokladen är helt smält.









Rör ner 1 msk smör...









...och 100 g philadelphiaost.









Åh neeej! Jag misslyckades med frostingen/glazen!

Jag försökte göra en halv sats, men tog ändå vispgrädde enligt receptet,
och all polkachoklad var slut.
Klantiga jag! *skäms*









Ner med vit choklad som får smälta i frostingsmeten på spisen under omrörning.









Sen vispade jag ner florsocker tills frostingen/glazen tjocknade lite.









Efter ett tag ställde jag kastrullen i ett kallt vattenbad och vispade
som om jag hade djävulen efter mig.









Sedan höll jag andan och tummar och tår
(i tanken alltså eftersom jag var tvungen att hålla i skeden också)
medan jag smetade på frostingen/glazen på cupcakesen.









JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!









Vispa grädde med min fina, men ack så opraktiska elvisp.

Den har fem hastigheter och när man sätter igång den så
börjar den på hastighet 5 och så måste man sänka den så fort som möjligt,
annars så skvätter grädden runt hela köket...

Så går det när man köper något för att det är snyggt.
Fast jag tänkte ju inte på att den var så opraktisk när jag köpte den...









Ner med grädden i spritsen...









och spritsa fina klickar på cupcakesen.









Slutresultatet!






TAAA DAAAAAAAAA!!!!!!!!


När de fått stå till sig ett tag så högg jag in på en cupcake
och hör och häpna:
Den var Yum Yum Mums Filibabba!



Här hittade jag receptet på frosting/glaze.


Vilka är dina favoritcupcakes?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar