Sidor

torsdag 24 juni 2010

Saftig sockerkaka med grädde och sylt


En kaka man svänger ihop snabbt och lätt och passar både som vardagslyx framför tv:n, efterrätt på finmiddagen eller födelsedagstårtan.

Jag har flera favoritkokböcker i hyllan och en av dem har jag redan nämnt i inlägget Vacker färgrik festgryta.

En annan favorit är Vår kokbok och en av mina favoriter är det här receptet på Saftig sockerkaka.



175 grader
Form ca 1,5 L

50 g margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
1 1/4 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
3 tsk vanillinsocker

smör/margarin samt ströbröd till formen

Sätt på ugnen.


Smöra...


...och bröa formen.


Smält fettet.


Vispa ägg...


...och socker...


...pösigt.


Ett tips för att bunken ska stå stadigt när man vispar är att ställa bunken på en fuktig disktrasa. Funkar också med fuktigt hushållspapper.


Tillsätt mjölken...


...och det avsvalnade fettet.


Blanda bakpulver och vanillinsocker med mjölet och rör om.


Rör försiktigt ner mjölblandningen i ägg- och sockerblandningen...


...till en slät smet.


Häll smeten i formen.


Dunka formen lätt i bänken för att få bort eventuella luftbubblor.


Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter.


Slicka slickepotten och skålen och njuuuuuuut medan du väntar.


Testa med en provsticka om kakan är klar. Är provstickan ren och utan kladd så är kakan klar.


Låt formen stå upp och ner på ett fat för att svalna ett tag.


Istället för att använda mig av min konstiga elvisp som jag nämnde i inlägget Cupcakes med polkachoklad, så använde jag mig av en väldigt fiffig mackapär där man tillsätter grädden och sen skakar...


...så ta daaa så har man vispad grädde.


Servera med den vispade grädden och jordgubbssylt.


Har du något trevligt recept på vardagslyx?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar