Sidor

onsdag 16 juni 2010

Vacker färgrik festgryta


Jag var med i Viktväktarna för många herrans år sedan och köpte på mig en hel del kokböcker under den tiden.

En av mina favoriter är Viktväktarnas Familjekokbok och i den hittade jag ett recept (inskickat av Ingrid Palmqvist i Lidköping), som jag har använt mig av ofta.



Vacker färgrik festgryta 4 port
Förberedelser: 10 min Tillagning: ca 20 min

500 g nötfärs
1 purjolök
1 röd paprika
1 gul paprika
200 g färsk gurka
1 burk champinjoner (hela eller skivade)
1 mellanstor burk ananas (spara spadet)
1 dl vatten
2-3 msk soja
1 msk honung
1 tsk vinäger
1 buljongtärning
klippt persilja



Att samla ingredienserna och att se till att allt är klart är ett bra tillvägagångssätt när man lagar mat. Strimla/hacka paprika och gurka samt purjolök och champinjoner.


Låt ananasen rinna av men ta vara på spadet. Blanda ananasspad och vatten i en kastrull.


Tillsätt soja...


...vinäger...


...honung...


...och buljongtärning.
Låt koka upp och låt sjuda några minuter på svag värme.


Tillsätt smör eller margarin i en stekpanna.


Fräs köttfärs, strimlad purjolök och champinjoner, låt puttra i 5 min.


Häll över vätskan.


Tillsätt paprika, gurka och delad ananas.


Sätt på ett lock och låt puttra ytterligare några minuter. Rör om då och då tills allt tagit smak och är genomvarmt.


Smaka av och strö persilja över.


Till grytan kan man servera potatis eller ris.
Den här gången använde jag mig av jasminris. : )

Smaklig måltid!



Vilken är din favorit-kokbok?

2 kommentarer:

  1. Fan Linda så snyggt! :D
    ...och maten ser himla god ut den med :P

    Kram
    Sinikka

    SvaraRadera
  2. Tack gumman! :D
    Vi får ta en middag snart när allt har lugnat ner sig för dig.
    Kram

    SvaraRadera